TAIZÉ

Linje

Pilgrimsresa med Svenska kyrkan i Töreboda
27 april - 6 maj 2019

Att komma till Taizé är ett sätt att gå till evangeliets källor genom bön, stillhet och eftertanke. Du som kommer till Taizé tas emot av ett brödraskap vars medlemmar sagt ja till ett liv i Kristi efterföljelse, till ett liv i gemenskap och i enkel livsföring.

En resa till Taizé är ett tillfälle för dig att stanna upp ett ögonblick -
och tänka efter vart du är på väg i livet. Det är också en möjlighet

•att träffa unga vuxna från hela världen
•att upptäcka källorna till en tro
•att be tillsammans med bröderna
•att samtala om dina frågor, din övertygelse, dina förhoppningar
•att bli medveten om hur du kan verka för försoning
•att förbereda dej på att ta ansvar för livet på din hemort.

Resan
Vi gör vår egen resa: vi har hyrt en mycket bekväm långfärdsbuss av Delfin och lägger upp resan tillsammans med deras chaufförer. Vi väljer att inte fylla bussen helt för att så få mer utrymme och skapa möjlighet att röra sig i bussen. Visserligen gör detta resan något lite dyrare än standard. Men den ökade bekvämligheten är väl värda de slantarna.
Själva resan blir en förberedelsetid inför veckan i Taizé; inga bullriga filmer, snarare kommer i bussen höras stilla akustisk gitarrspel, sång och samtalens mummel. I öronen viskar kanske egen musik.

Vi delar andaktslivet och kommer också fira mässa under nerresan.

Avresa: Från Töreboda på lördag morgon 27 april.
Hemkomst: Till Töreboda på måndagskvällen den 6 maj.

Som skolelev/student eller arbetande med ”normalarbetsvecka” handlar det alltså om fyra ledighetsdagar.

Från annan ort
Svenska kyrkan och Svenska Kyrkans Unga i Töreboda samarbetar med Svenska kyrkan i Bodarne om denna resa.
  Vi vill väldigt gärna göra denna resa tillsammans med vänner, grannar och intresserade pilgrimmer från andra församlingar. Det gör resan ännu mer intressant - att dela den med både nya och gamla vänner!

Ålder
Du är 17 år (född 2002) eller äldre. Ett fåtal platser för pilgrimmer som är 30 år eller äldre.

Boende
Vi räknar med att bo i egna grupptält - Törebodas luftiga och bekväma tältkåtor räcker till oss alla. Genom tältduken kommer vi känna doften av fransk vår. Bland alla tältande vänner från hela världen kommer vi skapa en liten egen tältby.
Kostnader
Bussresan 3600 kr.
Som medlem och aktiv i Svenska Kyrkans Unga i Töreboda får du ett resebidrag på 1800 kr.

Taize: Bidrag till omkostnader (ett annat uttryck för avgift) för en vecka
(tältboende) ; ungdom 68-92 euro, vuxna 30 plus 132-180 euro.
I Frankrike: Fikapengar i Taize och under busspauser. Något minne från Taizé? (Kanske 10-50 euro)
I Tyskland: Mat, pausgodis. Dyrt utmed autobahn. (Kanske 20-45 euro)
I Sverige: fika och mat i Sverige och på färjorna. (100-250 SKr)

Senast 31 januari.
Du anmäler dig på särskild anmälningsblankett:
den kommer att läggas ut
 HÄR den 1 december; det är alltså först då det är möjligt att anmäla sig.

Skicka/eposta en bild/ge anmälan till:
Billy Joelsson, Box 103, 54523 Töreboda;
epost: billy.joelsson@svenskakyrkan.se

•Anmälan betraktas preliminär tills dess du betalat avgiften.
•Ingen återbetalning vid sjukdom eller annat förhinder - däremot kan du överlåta platsen åt annan intresserad pilgrim.

Inbetalning av avgiften:
bankgiro 5911-2938 (Töreboda pastorat/ Billy Joelsson)
Ange DITT NAMN samt "TAIZÉ 2019".

•Företräde: Fram till 20 januari har Töreboda och Bodarne företräde. Därefter fylls platserna på i den ordning anmälningar inkommit. Totalt finns ca 35 platser i bussen (törebodingar tänker inte fylla bussen på egen hand utan delar med stor glädje bussen med vänner från andra håll av stiftet och landet). Den vars anmälan inkommit efter att alla platser är upptagna placeras på reservlista.

Brev före förträffen
•Efter anmälan meddelar vi med brev eller e-post att du har plats i bussen på vår pilgrimsresa
(eller ev reservlisteplats). Denna plats betraktas som preliminär tills dess du betalt bussavgiften.
 Brevet innehåller också information
om förträffen och har en del annan viktig information.

Förträff lördag 23 februari
Inför resan kommer vi ha en förträff. Förträffen, som är viktig på många sätt, kommer att vara i Töreboda lördag 23 februari.
 Förutom att lära känna varandra kommer vi inleda det gemensamma andaktslivet samt diskutera en rad praktiska spörsmål.
 Boka i almanackan redan nu! Meddela om du har oöverstigliga hinder.

Bums!

Kolla redan nu att du har en bra reseförsäkring för resor utom Norden samt ett giltigt pass eller nationellt id-kort (NYTT PASS-information) .
 Skaffa också det EUROPEISKA SJUKFÖRSÄKRINGSKORTET.

Du som inte är från Töreboda pastorat: undersök möjligheterna att få något bidrag från din hemförsamling/pastorat. Berätta gärna att många församlingar betalar hälften av en sådan pilgrimsresa. Ofta blir de jätteglada att ungdomar vill åka på pilgrimsresa!

Denna hemsida

kommer att vara en fortlöpande informationsplats inför resan till Taizé. Gör den genast till ett bokmärke/favorit. Senaste uppdateringen kommer att stå längst upp under rubriken. Frågor av allmänt intresse, jubelrop över resan mm sker med fördel på Törebodas GÄSTBOKEN.
  Gör även Gästboken till bokmärke/favorit då det kan komma diverse kortfattad information den vägen.

Präst
Simon Joelsson från Bodarne pastorat kommer att vara vår resepräst. På resan kommer vi att dela andaktslivet. När vi passerat franska gränsen på söndag morgon firar vi mässa utomhus i den franska våren. Vill du redan nu prata med Simon finns han på 070-5325972 eller simon.joelsson@svenskakyrkan.se

Mer information
kommer på denna websida efter din anmälan, någon gång i början av februari månad.
 Du kan även kontakta reseansvarig Billy Joelsson, församlingspedagog i Töreboda, 0506-18509, billy.joelsson@svenskakyrkan.se

Information på papper
Sammanfattad information i utskriftvänligt pdf-format finns HÄR.

Välkommen med på pilgrimsresa!

Ubi caritas Deus ibi est.